vrijdag 13 maart 2009

DAG 1


DAG 1, Monday March 9th

Vanochtend om 9:00 stonden Daniel (uit Spanje), Markus (uit Duitsland),Erik (Nederland) en ik voor de poort van Universal Studio’s. Na wat onduidelijkheden met de bewakers, kwam onze contact persoon Jennifer Fitzgerald ons ophalen. In het gebouw werden we ieder gelijk gekoppeld aan een junior executive die ons in de ochtend zou gaan begeleiden. Ik werd gekoppeld aan Franklin. Een junior producer die net 6 maanden werkzaam was bij Universal. Voorheen was het een uitvoerend bij het produktie bedrijf van Sydney Pollack en Anthony Minghella. Franklin had Brother’s Keeper gezien en vond hem erg goed gemaakt en de twist erg origineel. Hij vertelde over zijn werk wat vooral inhield dat hij veel nieuwe scripts en boeken leest en die dan beoordeeld of ze interessant zijn om te geproduceerd te worden door Universal. Daarna gingen we naar een staff meeting waar alle Juniors en Seniors aanwezig waren onder leiding van Donna Hayes de ‘head of production’. Zij was echt de baas en wilde weten hoe het nieuwe projecten stond en of er nog interessante dingen gelezen waren. De meeting werd geopend met het bespreken van de box office van afgelopen weekend. Dus Watchmen. Wie had hem gezien en wat vonden ze ervan. Meeste vonden hem te lang en niet commercieel genoeg. Wel vond iedereen dat alles er vet uitzag en dat uitgezocht moest worden wie de effecten deed voor Zack Snyder. Er werd gepraat over The Birds (script had werk nodig) , The Thing (Matthijs had goeie ideeen) Public Enemies (die te lang was en waar nog 10 min uit moesten, maar Michael Mann interesseert het niet of zijn film succesvol is) Na de meeting gingen de Juniors nog even bij elkaar zitten en vooral klagen dat ze zoveel moeten lezen in de weekenden. Het was duidelijk dat ze altijd met interessante notes moeten komen anders zou het script perfect zijn en dat kan natuurlijk niet. Iedereen wil namelijk zijn stempel op een script duwen. Ze hadden oa het script voor de remake van Nightmare on Elmstreet gelezen wat niet zo goed was en gewoon een opsomming van de hoogtepunten van de vorige films. Ze gingen morgen naar een pre screening van Bruno, die erg leuk moest zijn. Ze zagen er allemaal erg vermoeid uit.

De lunch werd tijdens een nieuwe staff meeting gehouden. Daar zaten de Seniors en de mensen van de postproductie aan tafel onder leiding van Donna. Hier moesten de Juniors aan de zijkant zitten (naast ons) Nu werden de lopende projecten besproken. Welke zijn klaar (Fast en Furious, was erg goed geworden, lekker geluid) en welke bijna klaar waren (Drag me too hell moesten nog wat fx shots in , maar ook eentje met veel gore waarvan ze toch wel dachten dat niet niet door de keuring zou komen) Ook werd er gepraat over The Wolfman (werd goed) en Robin Hood (was een groot probleem omdat Ridley Scott iets heel anders wil maken dan de mensen bij Universal)
Na deze meeting mocht ik meelopen met een senior executive. In dit geval Jeff. Hij ging gelijk een meeting in met Bruce (scriptschrijver) en Adam (producent) over Wanted 2. Bruce had ook deel 1 geschreven en deel 3 en 4 van de Fast and the Furious. Adam had Wanted 1 geproduceerd en Legally Blonde. Het script was nog niet klaar en ze waren nog op zoek naar een vette openingsscene en een setpiece voor acte 3. Een gesprek van zeker 2 uur over het script waar ze wild aan het brainstormen waren en het erg gezellig hadden met elkaar. Adam wilde zo snel mogelijk het script bij Timor (de regisseur) krijgen zodat hij kon gaan storyboarden. Timor werd namelijk ongeduldig. Adam was ook geinteresseerd in mij en zag een stukje van BK. Daarna vertelde ik dat ik en pitch had voor een film en ik kreeg gelijk zijn kaartje om een afspraak te maken om de film te komen pitchen bij hem. Wat erg cool is. Jeff zei dat Adam alles kan verkopen. Zelfs ijsblokjes aan Eskimos. Want zo werkt het hier. Een script komt bij een producent terrecht, als die het goed vind probeert hij het te verkopen aan een studio. Als de studio geintereseerd is dan kopen ze het en gaan ze het vaak herschrijven waar de senior executive een flinke vinger in de pap heeft bij het verder uitwerken van het script. Bruce vond dat prima. Wanted 2 is namelijk een opdrachtfilm die hij officieel schrijft, maar Adam en Jeff brengen ook veel ideeën bij aan het script. Bruce verwerkt die dan vervolgens in een final draft. Jeff was erg aardig en ook erg enthousiast over BK, hij vond dat ik een goed visueel oog had en dat ik vast goeie commercials kon schieten. Jeff gaf mij zn kaartje en zei dat ik hem altijd kon mailen. Ook werd er nog over Moby Dick gepraat, waar hij Daniel Day Lewis of Russel Crow wel zag zitten voor de hoofdrol. Script had nog wel werk nodig, Timor gaat die ook regisseren.
Jeff zei wel dat als ik hier aan de bak wil, ik het beste hier kan gaan wonen want je moet veel bij meetings zijn.

Daarna ben ik nog even bij senior Scott geweest, Hij keek BK waar ik bij zat. Vond de bijl in het hoofd erg sick, maar wel cool. Goeie make-up ook. Scott heeft Hellboy 1 en 2 geproduceerd. We hebben het over effecten in films gehad en hij had veel bewondering voor Michael Bay. En aangezien Bay ADHD heeft kan hij zoveel instellingen op een dag draaien.

Dag 1 was rond 17:30 klaar en was erg cool, maar ook loodzwaar aangezien ik nog een flinke jetlag heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten